.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
خوش‌چهره: شاید کاندیدا شوم

اگر میرحسین نتواند اعتماد اصولگرایان را جلب کند، شاید کاندیدا شوم.

حامد صالح آبادی:
فضای انتخابات ریاست جمهوری دهم هر روز پیچیده‌تر می‌شود و صف‌بندی‌ها و آرایش‌های سیاسی در میان جناح‌های سیاسی کشور دچار تغییرات گوناگونی می‌شود. در این میان به نظر می‌رسد کاندیداهای اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی کروبی و موسوی باشد. اما طیفی از اصولگرایان احمدی‌نژاد را به عنوان گزینه مطلوب خود برگزیده‌اند اما در مقابل طیفی دیگر از اصولگرایان به دلیل عملکرد غیر کارشناسی دولت نهم تمایلی به حمایت از کاندیداتوری احمدی‌نژاد ندارد و به دنبال گزینه‌های دیگری هستند. حضور میرحسین موسوی در عرصه انتخابات معادلات طیف‌هایی از اصولگرایان را به هم ریخت، با این حال تاکنون موضع‌گیری صریحی در حمایت از میرحسین از سوی اصولگرایان صورت نگرفته است. محمد خوش‌چهره از اعضای برجسته طیف اصولگرایان منتقد در گفت‌وگو با خبر معتقد است که اصولگرایان برای حمایت از میرحسین تردیدهایی دارند و او هنوز نتوانسته است اعتماد طیفی از اصولگرایان را جلب کند. خوش‌چهره با بیان اینکه اگر میرحسین نتواند در نهایت اعتماد اصولگرایان را جلب کند شاید خودش اعلام کاندیداتوری کند خواستار موضع‌گیری شفاف مهندس موسوی در قبال گروه‌های افراطی که اکنون در زمره حامیان او قرار دارند،‌ شد. خوش‌چهره در انتخابات مجلس هشتم تنها چهره اصولگرای منتقدی بود که بدون آنکه در فهرست جبهه متحد اصولگرایان باشد توانست به مرحله دوم انتخابات راه یابد ولی در مرحله دوم انتخابات مجلس نتوانست حائز اکثریت آرا شود و از حضور در بهارستان برای دومین بار بازماند. با این حال به نظر می‌رسد او با حمایت طیف اصولگرایان منتقد قصد کاندیداتوری در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری را دارد و می‌خواهد رقیب فردی شود که در انتخابات نهم وی یکی از مشاوران اقتصادی‌اش بود که نقش بسزایی در پیروزی رئیس‌جمهور فعلی داشت.


آیا اصولگرایان منتقد برای حمایت از نامزد خاصی سرانجام به جمع‌بندی رسیده‌اند؟
من قبلاً هم اشاره کرده‌ام که تا آرایش انتخابات کاملاً مشخص نشود اظهارنظر قطعی نخواهیم کرد.


آیا این احتمال وجود دارد که طیف اصولگرایان منتقد از آقای احمدی‌نژاد حمایت کند؟

تا آرایش‌ها مشخص نشود ما هیچ اظهارنظری نمی‌کنیم. در وضعیت کنونی هم ما هیچ گونه تأیید یا تکذیبی در این خصوص نمی‌کنیم تا وضعیت مشخص شود. در مسئله انتخابات باید کاندیداهای مختلف مشخص باشند تا بتوانیم تصمیم روشنی بگیریم.


ما دنبال تأیید یا تکذیب نیستیم. آیا روابط گذشته شما با آقای احمدی‌نژاد همچنان به مانند گذشته است یا تغییری کرده است؟

روابط که داریم. برخی از دوستان هم روابط دوستانه‌ای با بعضی از دولتمردان‌ دارند ولی این امر دلیل تأیید نیست و یکی از دلایل ما این است که آرایش نهایی هنوز دیده نشده است. چون در انتخابات باید انتخاب اصلح را داشته باشیم.


با نزدیک شدن به زمان انتخابات برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که احتمال همراهی اصولگرایان منتقد با آقای احمدی‌نژاد افزایش یافته است آیا واقعاً این احتمال وجود دارد؟

منتقدان دولت اشکالشان بر روی شیوه‌هایی است که توسط دولت اتخاذ شده است. یعنی برخی از هدف‌ها و آرمان‌هایی که مطرح شده آرمان‌های انقلاب و امام (ره) است. حال باید ببینیم که این آرمان‌ها بر مبنای یک باور مطرح شده است یا اگر بدبینانه نگاه کنیم این آرمان‌ها مصادره شده است. حالا اگر خوشبینانه نگاه کنیم و بحث را بر روی باور بگذاریم باز خودش جای بحث دارد که این باور سطحی است یا یک باور عمقی از آرمان‌هاست. بنابراین اشکالی که از ابتدای این دولت بوده این است که هدف‌ها و آرمان‌ها مشترک در بین نیروهای ارزشی و اصولگرا است. اما شیوه‌ها، روش‌ها و نگرش‌های موجود منشأ اختلاف و انتقاد بوده است. برخی از این شیوه‌ها همانطور که در عمل هم نشان داده است به جای اینکه به تحقق هدف بینجامد بعضاً بر ضد آن عمل کرده است. یعنی ما در مقابل عدالت باتوجه به صرف منابع عظیم نفتی و ریالی می‌بینیم که همچنان شاهد گسترش خط فقر و شکاف‌های طبقاتی هستیم. به طور مثال اقداماتی که دولت در زمینه زمین و مسکن داشته است باعث فقیرتر شدن فقرا و غنی‌تر شدن اغنیا شد یا یک رکود سنگین بر بخش مسکن که نگرانی‌هایی برای رشد اقتصادی می‌تواند داشته باشد ایجاد کرده است. این سیاست‌ها به افزایش بیکاران انجامیده است و اقتصاد را دچار اختلال کرده است. بنابراین اشکال شخصی و فردی وجود ندارد، بلکه اشکال علمی و تخصصی است. از آنجایی که عملکردها و نوع رفتارها نشان می‌دهد به نظر نمی‌رسد که این رفتارها تغییر کند. ولی تغییر در این رفتارها با اینکه هیچ چیزی محال نیست قطعاً ضعیف خواهد بود.


پس شما خواستار اصلاح روش‌ها و هدف‌ها در دولت هستید و اگر این انتظارتان برآورده شود با دولت همراه خواهید شد؟

همانطور که گفتم احتمال برای تغییرات در دولت وجود دارد اما این احتمال فوق‌العاده ضعیف است که دولت نهم در شیوه‌ها و روش‌هایش تغییری بدهد. مخصوصاً اینکه نظام مدیریتی این دولت مبتنی بر باورها و سلایق شخصی رئیس‌جمهور است تا اینکه متأثر از یک کارجمعی باشد. بنابراین اینها ریشه‌های هشدار و انتقاد است و اگر اینها تغییر کرد قطعاً هر آدم منصفی داخل جریان دولت خواهد شد ولی بنده خودم به هیچ وجه داخل اجرا نخواهم شد.


اگر آقای احمدی‌نژاد به شما قول بدهد که این شیوه‌ها و روش‌ها را اصلاح کند آیا شما حاضر به حمایت خواهید شد؟

اگر منظور از حمایت راهنمایی و ارشاد باشد قطعاً هر عالم و متخصص متعهدی نباید کوتاهی کند. به فرمایش امام ما طلبه علمی هستیم و از دادن هرگونه راهنمایی و ارشاد به هر مسئول تصمیم‌گیری در صورت تقاضا کوتاهی نمی‌کنم. بنده با این شرایط اصلاً وارد اجرا نخواهم شد. البته نظر مشورتی‌ام را همواره در اختیار دولت قرار می‌دهم و همین الان هم من به طیفی از دولت مشورت می‌دهم اما اینکه خوش‌بین باشم که یک تحول اقتصادی در حول عوامل عدالت‌زا صورت بگیرد هنوز به این جمع‌بندی نرسیدم.


آیا شما در میان بررسی کاندیداهای مختلف کاندیداتوری آقای مهندس موسوی را نیز بررسی خواهید کرد؟

قطعاً بررسی خواهیم کرد زیرا در آرایش‌ها باید همه کاندیداها را بررسی کنیم. آنچه مهم است این است که مهندس موسوی بتواند اعتماد مطلوب آحاد اصولگرایان و نه بازیگران اصولگرایان را جلب کند و مهم‌ترین دغدغه ما برای حمایت از ایشان این است و حتی احتمال دارد که اگر میرحسین نتواند این اعتماد را جلب کند شاید به حضور احتمالی یکی از چهره‌های منتقد اصولگرا در انتخابات منجر شود.


یعنی خود شما کاندیدا خواهید شد؟

حالا بالاخره یکی می‌آید.


آقای محسن رضایی یا قالیباف که از نامزدهای احتمالی بوده‌اند موضع شان را اعلام کرده‌اند. چه چهره دیگر خواهد آمد؟

طیف اصولگرایان طیف تعیین‌کننده انتخابات است و جلب آرا و اطمینان این طیف برای کاندیداها مهم است. برخی از سایت‌ها اخیراً گفته بودند که من می‌خواهم کاندیدا شوم ولی من هنوز تصمیمی برای کاندیداتوری ندارم. تنها احتمال ضعیفی که می‌تواند این احتمال را عملی کند این است که آقای میرحسین نتواند اعتماد آحاد اصولگرایان را به دست آورد شاید در تصمیم‌مان تجدید نظر کنیم.


منظورتان این است که اصولگرایان منتقد کاندیدای مستقل دارند؟

حالا شاید منتقدان هم باشند. در مورد خود من هم برخی گمانه‌زنی‌ها بود ولی من تأکید کردم که وارد انتخابات نمی‌شوم اما یک احتمال ضعیف دارد که اگر میرحسین نتواند اعتماد اصولگرایان را جلب کند شاید یک کاندیدای جدید مطرح شود ولی این احتمال زیاد است که میرحسین بتواند اعتماد آحاد اصولگرایان را جلب کند.


تا حالا میرحسین چقدر در جلب اعتماد اصولگرایان موفق بوده است؟

این موفقیت را باید در نظرسنجی‌ها متوجه شد.


حالا به نظر شما که به عنوان یکی از فعالان اصولگرا هستید آیا مهندس موسوی توانسته است اعتماد اصولگرایان را جلب کند؟

یک حالت تردیدی در طیفی از اصولگرایان برای حمایت از میرحسین وجود دارد و اگر این تردیدها برطرف شود رأی غالبی از اصولگرایان به سمت فردی می‌آید که اعتقاد به ریشه‌های اصلی اصولگرایی و تجربه مدیریت بحرانی و جنگ را به‌علاوه عقلانیت و تدبر داشته است.


این تردیدهای اصولگرایان برای حمایت از میرحسین چیست؟

حالا نمی‌خواهم این تردیدها را بیان کنم.


مهندس موسوی که گفته‌اند من هیچ خط قرمزی در میان جناح‌ها ندارم.

هر کسی برای مدیریت کلان باید سعی کند که از همه ظرفیت‌هایی که به اصول پایه‌ای نظام معتقدند و در راستای منافع ملی عمل می‌کنند استفاده نماید ولی در فضای دوقطبی انتخابات، میرحسین یک قطب تلقی می‌شود و برای اینکه این فضای دوقطبی سلامت باشد باید تعدد کاندیداها باشد.


آیا خود شما قصد نامزدی دارید؟

برخی نامزدی من را مطرح کرده‌اند ولی من تاکنون اظهارنظر صریحی برای آمدن نداشتم ولی به عنوان یک اصولگرا جریانات را رصد می‌کنم و اگر میرحسین نتواند اعتماد آحاد اصولگرایان را جلب کند باید یک اصولگرا که جدا از معیارهای جاری دارای عقلانیت بالا و از تدبر برخوردار باشد برای شرایط سخت اقتصادی کنونی و با توجه به رکود اقتصاد جهانی و کاهش معنا دار قیمت نفت و رکود سنگین در بخش مسکن داخل میدان انتخابات شود که بتواند اثرگذار باشد. حالا شاید یک موقع این انتخاب معطوف به خود ما هم شود.


بالاخره این احتمال وجود دارد که شما وارد عرصه انتخابات شوید؟

اگر میرحسین موسوی نتواند اعتماد طیفی از اصولگرایان را جلب کند شاید بیایم.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.139 seconds.